تفاوت های بیوتکنولوژی کشاورزی و اصلاح نباتات

My agricultural college

جدیدترین و بروزترین مباحث کشاورزی

تفاوت های بیوتکنولوژی کشاورزی و اصلاح نباتات

سیروس هنرور آزاد(siroos honarvar)
My agricultural college جدیدترین و بروزترین مباحث کشاورزی

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

تفاوت های بیوتکنولوژی کشاورزی و اصلاح نباتات

 

با توجه به درخواست بسیاری از دوستان و عزیزان در مورد تفاوتهای رشته بیوتکنولوژی و اصلاح نبات امروز مطالبی را در این خصوص خواهم نوشت.(در اینجا نویسنده نیازی به تعریف و توضیح مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی نمی بیند و فقط بر روی تفاوتهای دو رشته تمرکز دارد).

رشته اصلاح نبات و بیوتکنولوژی از گرایشهای رشته کشاورزی در مقطع فوق لیسانس هستند که در مقاطعی با یکدیگر شباهت و در جای دیگر تفاوتهای زیادی دارند. شباهتهای این دو رشته قبل از آزمون ورودی به دانشگاه در دو درس ژنتیک و اصلاح نباتات و تفاوتهای آن در بیوشیمی، فیزیولوژی گیاهی، آمار و طرح آزمایشات کشاورزی است.بطوریکه بیوشیمی ،فیزیولوژی گیاهی و آفات و بیماری های گیاهی مخصوص داوطلبان بیوتکنولوژی و آمار و طرح آزمایشات کشاورزی مربوط به داوطلبان اصلاح است.

 چارت دروس فوق لیسانس اصلاح و بیوتکنولوژی باز هم در انواع ژنتیکها و روشهای اصلاحی گیاهان مشترک ولی در بقیه موارد متفاوت است. با توجه به سنگینی دروس مربوط به بیوتکنولوژی بسیاری از داوطلبان این پرسش را در ذهن خود دارند که آیا با تحصیل در رشته اصلاح نبات می توانند در گرایش مهندسی ژنتیک فعالیت کنند و باصطلاح مهندس ژنتیک شوند؟ در جواب باید بگویم که بله ، در مراحل پایانی تحصیل در این رشته شما می توانید انواع گرایشها (بیومتری ، بیوتکنولوژی گیاهی و..) را انتخاب و پایان نامه خود را در آن رشته ارائه دهید. اما تفاوت اصلی در اینست که در بیوتکنولوژی کشاورزی شما فراتر از رشته کشاورزی پیش می روید و همانطور که بسیاری از واحدهای شیمی و بیوشیمی را پشت سر گذاشته اید مهندسی ژنتیک شما میتواند  بغیر ازکشاورزی ،عمومی و یا پزشکی باشد. در صورتیکه دایره محدودیتهای  اصلاح بسیار گسترده بوده و پا را از رشته های گیاهی نمیتوان فراتر گذاشت. به همین منظور است که با داشتن مدرک کارشناسی ارشد بیوتکنولوژی کشاورزی میتوان ۳ ساله دکترای عمومی داروسازی را نیز اخذ کرد. بعلاوه ریز ازدیادی و کشت بافت بیوتکنولوژی کاربرد بسیار زیادی در ساخت داروها  و یا کشت انواع باکتریهای مفید و قابل کاربرد در داروسازی است. همچنین فارغ التحصیل های رشته بیوتکنولوژی می توانند در کارخانه های داروسازی مشغول به کار شوند.

از تفاوتهای دیگر میتوان به این اشاره کرد که یک متخصص اصلاح نبات میتواند در مزرعه فعالیت داشته باشد ، طرح آزمایشات کشاورزی و سیستمهای نوین آماری را در اصلاح و بهبود ارقام زراعی استفاده و ارقام را تجزیه و تحلیل کند و این تنها مخصوص دانش آموختگان اصلاح نبات است .به علاوه فرد به گر نبات باید از زراعت و همچنین ساختمان و مورفولوژی واریته آگاهی کامل داشته باشد تا در صورت نیاز برای تولید هیبرید گیاه را اخته کرده و به سیستم آمیزشی گیاه نیز مسلط باشد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: بیوتکنولوژی،کشاورزی،تفاوت بیوتکنولوژی و اصلاح نباتات،مهندسی کشاورزی،ژنتیک

تاريخ : یک شنبه 28 / 1 / 1394 | 18:27 | نویسنده : سیروس هنرور آزاد(siroos honarvar) |
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By Slide Skin:.